Charakteristika strun podle konstrukce
Charakteristiky jednotlivých typů strun
„Struna je vlákno střevové, hedvábné, kovové, po příp. i z jiné pružné a poddajné látky, jež jsouc napjato na ozvučné skříni a uvedeno ve chvění drhnutím, drnkáním anebo úderem, vydává tón. Střevové a hedvábné struny se mnohdy ovinují (opřádají) drátem, což se děje také u strun kovových. (…) Jakost struny má rozhodný vliv na čistotu a barvu tónu. Struna, která není všude zcela stejně silná anebo jejíž hustota není zcela vyrovnaná, dává tón nečistý, poněvadž amplitudy jejích kmitů nejsou pravidelné.“ (Pazdírkův hudební slovník naučný, 1929)
Dělení strun se nejčastěji vytváří na základě elementárního stavebního prvku struny - jádra. Jádro se dále upravuje, zpracovává a opřádá speciálním vinutím z různých materiálů. Vinutí má zvýšit hmotnost struny na požadovanou míru a současně příliš nezvětšit její průměr. Provedení jádra je z akustického hlediska základním stavebním prvkem struny, vinutí pak neméně důležitým.
Pro výrobu vinutí se používá velké množství materiálů (hliník, chromová ocel, stříbro, zlato, nikl, wolfram, cín, nylon a titan), vzniká tak široká škála provedení a akustických parametrů strun. Díky tomu je i sortiment strun neuvěřitelně bohatý.
Smyčcový hudební nástroj tvoří z hlediska akustiky hlavní oscilátor (struna), jehož kmitání je přenášeno na korpus nástroje, který zvuk zesiluje a dále moduluje. Důležitost struny - základního prvku v celém akustickém systému nástroje - je tedy jednoznačná. Pokud i mistrovský nástroj osadíme nekvalitními strunami, bude hrát špatně. Pokud naopak obyčejný školní nástroj opatříme kvalitními strunami, můžeme z něj vybudit relativně kvalitní tóny.
Správná volba strun je tedy hlavním aspektem pro optimální zvuk jakéhokoli nástroje.
Společnost Pirastro vyrábí struny všech dosud známých výrobních koncepcí, střevové, se syntetickým jádrem a struny kovové.
Celokovové struny
Celokovové struny, jejichž jádro je nejčastěji vyrobené z oceli, charakterizuje jasný a poměrně silný tón. Kovová struna je velmi stabilní v ladění a její výhodou je rychlá odezva na tah smyčce a konstantní kvalita tónu. Tón kovových strun charakterizuje relativně úzké a jednoduché barevné spektrum.
Tyto struny preferují pokročilí žáci hudebních škol a studenti vyšších hudebních škol, lidoví muzikanti, hudebníci v různých folklorních uskupeních, jazzový hráči, profesionální orchestrální hráči, ale také hráči, kteří cítí potřebu většího zesílení zvuku svého nástroje.
Kovové struny se dále dělí na struny s jádrem na bázi ocelového lanka a na struny na bázi omotaného drátu. Struny, jejichž základem je ocelové lanko, v sobě spojují stabilitu ladění a provozní spolehlivost a současně jejich zvuk není ostře kovový a vykazuje větší množství vyšších harmonických tónů.
Kovové struny na bázi opředeného drátu
Nejjednodušší ocelové struny jsou vyrobeny z pevného ocelového jádra, které je u spodních strun opatřeno kovovým vinutím. Struny jsou pevné, odolné a relativně levné. Jejich zvuk je jasnější, silnější, pevnější, ztrácí ale v porovnání s jinými strunami na barevnosti. Z tohoto důvodu většina výrobců vyrábí i kovové struny na bázi opředeného kovového lanka
Z produkce firmy Pirastro jsou nejpoužívanější následující kovové struny:
Piranito – studentské celokovové struny
Chromcor – jasný kovový zvuk, vynikající pro studenty a pokročilé amatéry
Chromcor Plus - struny, které doplňují standardní nabídku strun Chromcor. Jsou dostupné pro violoncello (struna A a D) a pro violu (struna A). Struny mají barevnější a temněji zabarvený zvuk než běžné struny Chromcor.
Kovové struny na bázi opředeného o celového lanka
Tento typ strun je oblíben především u violoncellistů a kontrabasistů. Velmi žádané jsou ale i houslové a violové potahy (např. Thomastik Spirocore a Superflexible). Kvalita zvuku těchto strun vychází z jejich extrémní pevnosti a pružnosti. Ta se při tahu smyčce projeví tak, že se struna nekroutí proti pohybu smyčce, je totiž pevnější a tužší než např. struna střevová, a tím veškerá energie smyčce může beze ztrát přejít v energii zvukovou. Tím je možné u těchto strun používat větší síly a docílit silnějšího zvuku. To oceňují zvláště cellisté a kontrabasisté, kteří např. v sólových partech chtějí ze svého nástroje dostat hrou blízko u kobylky maximum zvuku.
Z produkce firmy Pirastro jsou nejpoužívanější následující kovové struny: Flexocor-Permanent - dostupné pro housle, violu, violoncello a kontrabas, struny vysoké kvality s teplým a barevným zvukem. Kontrabasové struny jsou dodávány v mnoha různých provedeních (Flexocor, Permanent, Flat-Chrome apod.) a tvoří tak nejucelenější skupinu kovových kontrabasových strun výrobce.
Struny se syntetickým jádrem
Výrobci se již před několika desítkami let snažili spojit zvuková pozitiva strun střevových s dobrými provozními vlastnostmi strun kovových a podařilo se jim vytvořit vícečetné flexibilní nylonové jádro, které znamenalo ve své době revoluci ve výrobě strun.
Nylon (popř. perlon) je totiž téměř adekvátní „náhražkou“ přírodního střeva a především absolutně nereaguje na vlhkostní a teplotní výkyvy.
Kombinace syntetického materiálu a kovového vinutí se ukázala být šťastnou a struny vykazují skutečně optimální zvukové i provozní charakteristiky.
Mají bohatý a barevný tón, jsou stabilní v ladění (po prvním naladění se již prakticky nerozlaďují), rychle reagují na tah smyčce a trvanlivostí se blíží strunám kovovým. Zvukové kvality těchto strun ještě stále nedosáhly kvalit strun střevových, nicméně mnoho jejich akustických parametrů sdílejí.
Prvními strunami tohoto typu byly v sedmdesátých letech minulého století např. struny Thomastik Dominant.
Mezi tento typ strun se řadí také značky Pirastro Aricore, Synoxa a Tonica.
Struny Pirastro Aricore byly první syntetické struny této značky. Jejich zvuk je teplý, temný a měkký podobně jako u střevových strun Eudoxa. Struny D, G, a C jsou velmi oblíbené u violoncellistů, kteří preferují tmavější zvuk svého nástroje.
Pirastro Synoxa jsou tónově velmi podobné strunám Thomastik Dominant. Violoncellové struny G a D jsou zvukově podobné strunám Jargar či Larsen.
Nejnovější z této trojice jsou Pirastro Tonica, struny nejmodernější konstrukce, které mají plnější, barevnější tón a nižší pnutí, než jiné srovnatelné konkurenční značky. Čas usazení ladění je velmi krátký a jejich životnost je dlouhá.
Nejmodernější struny se syntetickým jádrem
Novinkou posledních let jsou struny, jejichž jádro je vyrobeno na bázi nejnovějšího syntetického materiálu Pirastro (firma byla první, která tuto novou koncepci výroby použila). Speciální „kombinované“ jádro z produkce Pirastro je použito hned u několika typů houslových strun: Evah Pirazzi, Obligato, Violino a Wondertone Solo. Odráží se zde základní filozofie firmy, která chce kvalitu svých produktů nabídnout vrcholovým hudebníkům stejně jako pokročilým studentům či hráčům v komorních uskupeních.
Na základě jedné technologické báze se vyrábějí struny nejvyšší kategorie a zároveň je tato kvalita zpřístupněna v rámci cenově zvýhodněné řady strun i méně movitým hráčům. Rozdíl ale není dán pouze cenou. Struny nejvyšší kategorie (Evah Pirazzi) jsou koncipovány spíše pro hraní sólové, kdežto struny Obligato jsou díky svému zvukovému zabarvení velmi vhodné pro komorní a orchestrální hru.
Struny se syntetickým jádrem jsou tím nejdokonalejším, co současná technologie výroby strun nabízí.
Struny střevové
Struny střevové si každý znalejší hudebník spojí s historií nebo s tzv. dobovou interpretací staré hudby. Je to ale pohled velmi zkreslený. Moderní střevové struny jsou určeny zejména pro moderní smyčcové nástroje a jejich parametry se stále zlepšují, tak aby odpovídaly zvukovým a provozním požadavkům současných hráčů na moderní smyčcové nástroje.
Struny střevové jsou vyrobeny z tradičního a staletími osvědčeného materiálu – jehněčích (popř. telecích) střev. Zvuk těchto strun je barevný, bohatý na vyšší harmonické tóny. Střevová struna v porovnání s ostatními typy mírně ztrácí v síle zvuku. Jistou nevýhodou je i větší (ne však nepřekonatelná) reakce strun na změny prostředí (vlhkost a teplota) a kratší trvanlivost v porovnání se strunami syntetickými či kovovými. Většina profesionálních hudebníků, kteří střevové struny používají, však tato drobná negativa tolerují, neboť zvukové charakteristiky jejich nástrojů tímto strunovým potahem jen získají. Současně moderní výrobní procesy nevýhody střevových strun omezily na minimum. Jednoznačně lze tedy říci, že nejžádanější parametry střevových strun výrazně zastiňují drobnější provozní peripetie spojené s častějším laděním.
Ačkoli vlastnosti střevových strun oceňují především profesionálové, nalezneme i v této konstrukční řadě levnější struny s označením Gold, které mohou být vhodnou alternativou i pro studenty, kteří chtějí vyzkoušet kvalitu střevového potahu, a jejichž finanční možnosti jsou omezené. Velmi populární je i samotná struna E z uvedené sady, především díky svému jasnému a zakulacenému zvuku.
Z produkce firmy Pirastro jsou nejpoužívanější následující střevové struny:
Passione jsou nejmodernější střevové struny (novinka roku 2007) neuvěřitelných akustických i provozních parametrů. Nereagují na vlhkost a vynikají zvukovou barevností.
Oliv jsou struny nejvyšší kvalitativní třídy, které mají oslnivý a barevný tón. Velmi rychle reagují na tah smyčce. Struna E je pozlacená a vykazuje neobvykle čistý a jasný tón.
Eudoxa patří mezi jedny z nejpopulárnějších střevových strun na světě. Mají teplý a měkký zvuk a poněkud pomalejší odezvu než struny Oliv nebo struny syntetické. Jsou vhodné pro moderní nástroje a klasickou hudbu, stejně tak se ale používají (spodní opředené struny) i pro kopie barokních nástrojů a autentickou interpretaci staré hudby.